torsdag 9 december 2010

En gigantisk julmarknad på medeltida torg


Den här granen är mycket högre än man först tror - jämför med den normala granen till vänster på bilden. Den står i hörnet av den allra största julmarknaden som jag har besökt.
Medeltidstorget Rynek Glowny ligger mitt i Krakows hjärta.
 
Ändå är det bara knappt ena halvan av detta Europas största torg som upptas av julhandeln. Marknaden fortsätter inne i den gamla tyghallen Sukiennice som står mitt på torget.








Det märks att julen är viktig i Polen. Det polska hantverket har sin speciella prägel och det gör att många av prydnaderna skiljer sig från det vanliga internationella utbudet av juldekorationer som fyller marknaderna i andra städer. Restaurangerna runt torget har också julpyntats på många originella sätt.

På marknadstorget doftar det mat. Det grillas korvar och spett med kött. Vi fastnar för stekta ostkakor med transbärssylt. Det smakar eget, lite rökt av schmaltz som de är stekta i.
Intill julgranen står en scen där det spelas upp olika program med julanknytning.

Plötsligt ser jag något som verkar bekant, en grupp som bär olika symboler - en levande julkrubba. Det påminner starkt om den finska traditionen Tiernapojat där man spelar upp historien om Herodes och de tre konungarna som besöker Jesusbarnet. Här är det dock många fler på scenen.

Julkrubbor är något som har blivit en viktig tradition just i Krakow. Sedan 1937 ordnas en stor tävling  mitt på torget runt statyn av Adam Mickiewizck. Sedan förs de utvalda i procession till Historiska museet. Tyvärr kom vi en vecka för sent för detta spektakel.
Utbudet på marknaden var så stort att det var svårt att välja bland alla tänkbara material: halm, hår, tvättsvampar eller spetsar. Till slut fastnade jag för dessa glänsande grodor, hjärtan och något flygfarkost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar