lördag 17 juli 2010

Det blåvita lökmönstret Zwiebelmuster

Mitt intresse för det blåvita porslinet började 1990 i Karlovy Vary. Jag köpte en special- tillbringare med en lång pip som används när man dricker brunn. Återbesök i Karlsbad 25 år senare
Den gamla tyska kurorten Karlsbad har hyst många berömda tyskar (bl.a. Johann Wolfgang von Goethe) men även en porslinsfabrik som tillverkar Original Karlsbader Zwiebelmuster.
Från den resan släpade jag även hem tekoppar som är tillverkade i Tjeckoslovakien, av Český porcelán. Senare har jag köpt tallrikar som är stämplade med Bohemia,  made in Czech R. och koppar med stämpel Blue Danube, Japan eller Bohemia, Germany, eller Hutschenreuter.

Egentligen härstammar den europeiska tillverkningen från Meissen i Sachsen, där man fann rätt sorts kaolinlera för att göra porslin av. Det blåvita mönstret utvecklades 1730.Det blev så småningom omodernt, men sedan 1860-talet hörde det till god ton i den tyska borgarklassen att ha en Zwiebelmusterservis.
Varumärket Meissen hade en sådan status att hantverket överlevde DDR-tiden. Meissenporslinets
300 årsjubileum firas stort i Tyskland i år.
Det berömda varuhuset KaDeWe hade en stor specialutställning i våras. http://www.meissen.com/de/tisch-tafel/klassische-dekore/zwiebelmuster

Den traditionella tillverkningen i Meissen är hantverksmässig, dekoren målas för hand och priserna är mer än tio gånger vad de tjeckiska pjäserna kostar.

Český porcelán bolagiserades 1991, Zwiebelmuster blev skyddsmärkt  sex år senare och företaget kom att heta  Royal Dux Bohemia, a.s. Här på deras sida kan du se hur mönstret har satts ihop av olika delar:  http://www.zwiebelmuster.eu/


Lorenz Hutschenreuther köpte rättigheter att tillverka det blåvita mönstret 1926. Firman har nu blivit en del av Rosenthalgruppen.
Deras porslin kan köpas i tyska varuhus till kvalitet och priser som ligger någonstans emellan Meissen och Royal Dux Bohemia. http://www.rosenthal.de/72/Hutschenreuther.htm
 Koppar märkta Bohemia, Germany fanns till låga priser på loppmarknaden i Berlin, tyvärr köpte jag bara två stycken. En har redan gått sönder.

Det finns många museer som har gammalt, koboltblått dekorerat porslin som har stått som modell för det som kom att bli Zwiebelmuster. Senast såg jag exempel från olika länder i Lund, på Kulturens fajans- och porslinssamling.
Trots namnet finns faktiskt inga lökar i mönstret, utan stiliserade kinesiska blommor: bambu, krysantemum, lotus och  pioner samt frukter: citron, granatäpple och persika - ornament som symboliserar fruktbarhet, rikedom, långt liv och friska barn.
 
Jag tänker fortsätta att använda och mitt blåvita porslin och fortsätta samlandet även om jag inte har fallenhet för dyrt porslin.




2 kommentarer:

  1. Hej
    Får jag fråga? Har du något Zwiebelmuster, från Rörstrand?
    Hälsar Staffan Kvist staffankvist@yahoo.se

    SvaraRadera